czwartek, 5 września 2013

Chutney ze śliwek i czerwonej cebuli


Moja lodówka pełna jest wszelakich sosów, jest sos sojowy, majonez, ketchup, musztarda, chrzan .... niektóre sama przygotowuję, inne kupuję. Jednego mi brakuje, to chutney. Nic więc dziwnego, że wraz z wysypem sliwek naszła mnie ochota na domowe chutney. Podstawowymi składnikami tego indyjskiego sosu, nadającymi mu swoisty smak są: goździki, cukier i ocet. Do tej bazy dodaje się sezonowe warzywa lub owoce. To właśnie te ostatnie decudują o jego  słodko-kwaśnym smaku, dzięki któremu, idealnie komponuje się z ryżem, mięsiwem czy serami.
Dziś proponuję wersję słodką ze śliwkami i czerwoną cebulą Tropea.



Chutney ze śliwek i czerwonej cebuli

Składniki na 5 słoiczków 0,25ml:

1000 g śliwek
300 g czerwonej cebuli Tropea
150 g rodzynek
90-100 ml czerwonego wytrawnego wina
40 ml octu balsamicznego
100 g miodu
50 g cukru brązowego
1/2  łyżeczki cynamonu w proszku
1/4 łyżeczki suszonej skórki pomarańczowej ( w proszku)
3 całe goździki
1 ziarenko anyżu gwiazdkowego
Śliwki myjemy, suszymy, pestkujemy i kroimy na  4 mniejsze części. Cebulę drobno szatkujemy, rodzynki moczymy w letnej wodzie. Następine wszystkie składniki umieszczamy  w rondlu i smażymy na wolnym ogniu aż masa zgęstnieje (ok 1,5 h), pamiętamy o mieszaniu. Przekładamy do wyparzonych słoików i pasteryzujemy. Ja, po raz pierwszy, pasteryzowałam w nagrzanym do 140°C piekarniku przez około 25 min. Na razie wszystkie się zamknęły))



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz